Створення наглядових рад на Хмельниччині: деталі від Неоніли Андрійчук

У лютому 2016 року Верховна Рада внесла зміни у Цивільний кодекс і закон «Про управління об’єктами державної власності». Законопроект №3062 в цілому підтримав 251 народний депутат.

Згідно з прийнятим законом, управління державними підприємствами, а також господарськими товариствами, де частка держави складає більше 50%, буде здійснюватись наглядовою радою, до складу якої можуть входити незалежні члени. Бльш того, ці підприємства повинні проходити обов’язковий аудит і оприлюднювати інформацію про свою діяльність (фінансову звітність разом з аудиторським висновком).

Кожна міська рада має визначити критерії, компетенцію, порядок утворення та ліквідації наглядової ради. Саме тому це питання є важливим, і вкрай необхідно усе правильно прописати, аби потім не виникало правових колізій.

Як передає УНН, про принципи формування Наглядових рад на державних підприємствах у своєму блозі розповів перший заступник гендиректора ДП «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» Євген Дихне

«Реформа корпоративного управління державних підприємств і акціонерних товариств, акціонером яких є держава, має стратегічну мету — змінити філософію управління такими підприємствами в бік ринкової бізнес-моделі.

Такі зміни в сфері корпоративного управління продиктовані тим, що держава за своєю суттю — некваліфікований управлінець. Тобто, як основний бенефіціар, держава не має і не може мати в рівній мірі високої кваліфікації для управління різногалузевими підприємствами», — пояснив Є.Дихне.

За його словами, створення Наглядових рад на підприємствах це світова практика організації незалежного управління.

«Згідно із законодавством Наглядова рада формується у складі від п’яти до одинадцяти осіб. Непарна цифра продиктована необхідністю дотримання принципу «більшість — незалежні члени». Відповідно, представників держави буде на одного менше. Крім того, Наглядова рада має формуватися з дотриманням принципу різноманітності персонального і функціонального складу. Простіше кажучи, члени Наглядової ради повинні мати різні компетенції,» — зазначив Є.Дихне.

Також він зауважив, що перед початком конкурсного відбору орган управління має затвердити зміни до статуту держпідприємств.

«Перед початком конкурсного відбору членів Наглядової ради Міністерство інфраструктури затверджує відповідні зміни до статуту аеропорту «Бориспіль», що передбачають створення і повноваження цього органу управління, а також Положення про принципи формування Наглядової ради.

Крім того, орган управління зобов’язаний залучити до конкурсу на посаду членів Наглядової ради професійних консультантів з відбору персоналу, щоб забезпечити кваліфіковану HR-складову,» — розповів Є.Дихне.

Наглядові ради визначатимуть форму контролю, зокрема за фінансово-господарською діяльністю підприємства, наголосив він.

«Для реалізації перерахованих вище завдань члени Наглядової ради в обов’язковому порядку формують комітет з питань аудиту, комітет з питань призначень, а також вибирають корпоративного секретаря. Роль і функції останнього можна порівняти з посадою державних секретарів у міністерствах. Крім того, Наглядова рада має право в разі необхідності формувати інші комітети в межах необхідних компетенцій.

Виконавчі функції на підприємстві при цьому зберігаються за директором,» — пояснив Є.Дихне.

Щодо Хмельницького, то у червні 2017 року міськими депутатами було принято нормативний документ «Про утворення наглядових рад в комунальних підприємствах». Відповідно до нього, визначено перелік з 8-ми підприємств Хмельницької міської ради, на яких утворюються наглядові ради:

  1. Міське комунальне підприємство «Хмельницьктеплокомуненерго».
  2. Комунальне підприємство «Південно-Західні тепломережі».
  3. Міське комунальне підприємство «Хмельницькводоканал».
  4. Комунальне підприємство по будівництву, ремонту та експлуатації доріг.
  5. Хмельницьке комунальне підприємство «Спецкомунтранс».
  6. Хмельницьке комунальне підприємство «Електротранс».
  7. Комунальне підприємство по зеленому будівництву та благоустрою міста.
  8. Комунальне підприємство «Хмельницькбудзамовник».

Крім цього, даним рішенням Хмельницької міської ради закріплено правовий статус, виключні компетенції, склад наглядових рад, порядок їх створення та ліквідації.

Щодо стану даного питання на обласному рівні, «Будь у курсі — Портал новин» звернувся до однієї з основних представників влади на Хмельниччині — першого заступника голови обласної ради, префесіонала у своїй нелегкій та важливій для регіону справі, Неоніли Андрійчук.

У своєму інтерв’ю пані Неоніла підкреслила, що вона цілком підтримує дану ініціативу щодо обов’язкового створення наглядових рад при комунальних підприємствах.

Саме для більш успішного створення у подальшому наглядових рад, починаючи з 2016 року було сформовано спеціальні комісії, так звані «робочі групи» як з фахівців Хмельницької ОДА так і з громадських активістів, які певний час працювали на підприємствах комунальної власності, що належать до компетенції Хмельницької обласної ради. Робота подібних комісій продемонструвала свій дієвий результат: була вивлена велика кількість різноманітних порушень, які, нажаль, носили на той час вже системний характер. Усі матеріали щодо виявлених порушень було передано у правоохоронні органи Хмельниччини.

Саме це і підвело до логічного висновку — дійсно, при кожному комунальному підприємстві повинна бути певна структура, яка б здійснювала системний, постійний та детальний аналіз роботи кожного конкретного комунального підприємства.

Детальніше, розмову з Неонілою Андрійчук дивіться на відео:

 

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *